דף הבית
ייעוץ טיפולי חינוכי

ייעוץ טיפולי חינוכי

ייעוץ חינוכי טיפולי מבוסס על פסיכותרפיה חופשית מסטיגמות ודעות קדומות, מושתתת על כבוד לפרט ועל רגישות תרבותית. פסיכותרפיה המאמינה באדם ובכוחו להכיר, לבטא ולממש את ייחודו.
מקובל להתייחס לתחום יחסי עזרה ((Helping Professions על-פי סולם בעל שלושה שלבים:
לא מקצועי, פרה-מקצועי ומקצועי. הייעוץ במדינת ישראל מצוי במצב מעורפל הקורא לתיקון. מבחינת דרישות ההכשרה וההשכלה הייעוץ עונה על הקריטריונים של השלב המקצועי, אך מבחינת חופש העיסוק, היוקרה, הדימוי העצמי-המקצועי וההיבט הכלכלי הוא נתפס כפרה-מקצועי. לצערנו, העמדות השגויות כלפי התחום דומיננטיות  ושולטות בישראל.

פנייה להצטרפות לאגודה

הפנייה הזו היא בעלת שני קולות, האחד פונה למעגל העצמי-מקצועי של היועץ:
לשנות עמדות שגויות בהתייחסות לייעוץ.
לאפשר ליועץ לממש את המוטיבציה הראשונית שהנחתה אותו בבחירת המקצוע.
לפעול שההכשרה והשכלה שרכש יבואו לידי ביטוי בעשייה היום-יומית וכך גם להרחיבה.
לשחרר את הייעוץ מהקשר הבלעדי לממסד החינוכי.
הקול השני נובע מתוך אמונה שהחברה והתרבות בישראל זקוקים דווקא עכשיו לגישה טיפולית המבטאת תפישה הומניסטית-אקזיסטנציאליסטית רחבה והתייחסויות בין-אישיות בונות. כלומר, לענות על הצורך בקיום פסיכותרפיה המאופיינת בדיאלוג בין הצדדים, המכוונת לשחרר את האדם מתבניות עולם מצומצמות ורדוקטיביות ולאפשר לו הסתכלות מרחבית בונה, מרכיבים שיעזרו לו להתמודד הן עם העצמי והן עם האחר.

בעולם המערבי הטכנולוגיה המואצת מעוררת תמיהה ופליאה ומשתלבת בשגרת הימים. תודעתו של האדם נוטה להיות שבויה בטכניקות ובשיטות שהן יצירות כפיו והדבר נותן אותותיו גם בתחום הפסיכותרפיה. התבונה האנושית יוצרת שיטות למיניהן ובמקרים רבים ניתן השרביט ל"שיטה" והכתר נשמט מה"אדם". מתעורר צורך בפסיכותרפיה המחזירה את המרכזיות לאדם, המצוי במאה הנוכחית, בסיכוי של העצמה ובסיכון של העלמות.

להצטרפות לאגודה מלא פרטים בצור קשר דרך האתר
לקבלת ייעוץ חינוכי מיועצים מוסמכים, הכנס לקישור של יועצים מטפלים.

 

תוכנית בית ספרית לניהול כעסים ברוח הגישה ההומניסטית (נכ"ס)

תוכנית מספר 5551 (מאגר התוכניות של משרד החינוך)

תוכנית מערכתית בנושא ניהול כעסים המבוססת על פסיכולוגיה הומניסטית וכוללת עבודה עם הצוות החינוכי, ההורים והתלמידים ומאושרת תחת תקציב הכלה של משרד החינוך.

  מבוא- על התוכנית

תוכנית נכס (תוכנית לניהול כעסים) נכתבה ברוח הפסיכולוגיה ההומניסטית הממוקדת באדם (קרל רוג'רס) עבור בתי ספר על מנת לתת כלים לניהול כעסים, לצוות החינוכי, להורים ולתלמידים.

מטרות התוכנית:

  1. שיפור האקלים הבית ספרי– הפחתת התפרצויות זעם, תוקפנות ואלימות בבית הספר באמצעות העלאת המודעות ומתן כלים להתמודדות עם כעסים לצוות, לתלמידים ולהורים.
  2. הפחתה של שחיקת הצוות– שיפור האקלים הבית ספרי יפחית את המתח והתוקפנות בבית הספר ויגדיל את הפניות ללמידה, כך הצוות החינוכי יסבול פחות מלחץ ושחיקה.
  3. שיפור התקשורת בין הצוות, התלמידים וההורים באמצעות יצירת שפה משותפת ומתן כלים לתקשורת יעילה.
  4. פניות ומוטיבציה ללמידה– באמצעות עבודה פרטנית עם תלמידים בעלי קשיים רגשיים הסובלים מכעס מתפרץ או מודחק, במקביל לעבודה עם הוריו או מוריו של התלמיד (בהתאם לצורך).

למי מיועדת התוכנית:

התוכנית מיועדת לבתי ספר יסודיים ועל יסודיים (ניתן ליישמה גם בגני הילדים).

ניתן להתמקד רק בחלק מהתוכנית, כמו הדרכות או הרצאה להורים / לצוות החינוכי / עבודת פרטנית ממוקדת כעסים עם תלמידים, בהתאם לצורכים ולתקציב של בית הספר (תקציב הכלה)

 התוכנית מחולקת לשלושה חלקים:

  1. החלק הממוקד בהורים כולל הרצאה על ניהול כעסים לכלל ההורים ו / או הדרכות הורים פרטניות המיועדות לאותם הורים לילדים בעלי קושי בניהול כעסים.
  2. החלק הממוקד בצוות החינוכי כולל סדנת ניהול כעסים (מומלץ לפחות שלושה או ארבעה מפגשים ) הצוות החינוכי כולל מורים, יועצים ומנהלים.
  3. החלק הממוקד בתלמידים כולל פגישות פרטניות עם תלמידים הסובלים מכעס מתפרץ או מודחק.

הרקע, הרציונל והערך המוסף של הטמעת התוכנית לניהול כעסים בביה"ס

הרקע – הגישה ההומניסטית והתאמתה לשדה החינוכי

בפסיכולוגיה שלושה זרמים עיקריים:

  1. הזרם הפסיכואנליטי שמקורו ברפואה (פרויד)
  2. הזרם הביהביוריסטי קוגניטיבי שמקורו במדעי הטבע והחיים (סקינר)
  3. הזרם ההומניסטי שמקורו במדעי הרוח והפילוסופיה (רוג'רס)

בסוף שנות החמישים של המאה שעברה הוקמה בארצות הברית האגודה של הפסיכולוגים ההומניסטים. קרל רוג'רס, אבי הפסיכותרפיה ההומניסטית (ראש אגודת הפסיכולוגים האמריקאית 1947)  האמין כי המניע האנושי העיקרי הוא השאיפה למימוש עצמי, לדעתו מקור הבעיות הרגשיות הוא בפער בין הרצוי למצוי, פער בין "העצמי האידאלי" ו"העצמי בפועל", פער זה יכול להימנע באמצעות חינוך השם דגש על קבלת רגשות האדם כלגיטימיים, תוך הפגנת חום תמיכה ואמפתיה.

תוכנית נכס מבוססת על האמונה כי בכל תלמיד קיימת שאיפה למימוש עצמי, אך לעיתים בגלל פער בין הרצון לממש שאיפה זו ובין היכולת או האמונה ביכולתו לממשה בפועל, אותו תלמיד מוותר על הניסיון למימוש עצמי ועלול אף לפתח בעיות רגשיות / התנהגותיות.

התסכול מהפער בין הרצוי למצוי בקרב התלמידים, המורים וההורים עלול להוביל לכעס ותוקפנות. התוכנית נכתבה על מנת למנוע או לצמצם את הפער באמצעות הגברת המודעות לנושא של מימוש עצמי, שליטה ברגשות והתנהגות (כמו כעס ותוקפנות) יצירת שפה משותפת של קבלה ואמפתיה, יצירת יחסים משמעותיים בין הצוות לתלמידים, עבודה פרטנית עם תלמידים שתאפשר חיזוק הדימוי העצמי ופתיחת נתיבים למימוש עצמי .

 ניהול כעסים- הגישה ההומניסטית לעומת גישות אחרות

הגישה הפסיכואנליטית הגישה הביהביוריסטית הגישה ההומניסטית
התמקדות בבעיה, תכנים לא מודעים\ חוויות ילדות סביב נושא של כעסים ותוקפנות, הפיכת תכנים לא מודעים למודעים, אסוציאציות לגבי כעס התמקדות בהתנהגות המבטאת כעס שמקורה באמונות שגויות או בדעה חלשה לגבי העצמי, לימוד טכניקות לשליטה בכעס, חקר ההתנהגות והסביבה, התניה ועיצוב התנהגותי התמקדות באדם וביחסים, חיבור לחוויה הסובייקטיבית של האדם לגבי הכעס מתוך כבוד ואמפטיה, לימוד טכניקות לניהול כעסים תוך התאמתן לעולמו הפנימי של האדם, הצבת מטרות מעצימות ושחרור מרגשות אשם.
מקורה ברפואה- הנטייה לחפש דיאגנוזה לאדם שאינו שולט בכעס, חיפוש סיבות לכעס בקונפליקטים לא מודעים או רגרסיה לשלבים מוקדמים. מקורה במדעי הטבע והחיים-  הנטייה לחקור את ההתנהגות  של חוסר שליטה בכעס ולחפש אחר גורמים קוגניטיביים וסביבתיים. מקורה במדעי הרוח והפילוסופיה- הנטייה להתמקד בחוויה הסובייקטיבית של האדם ולתת לו תחושה של ערך ומסוגלות לצד טכניקות לניהול כעסים
כעס הוא ביטוי לדחף של תוקפנות מולדת, יש לחנך את האדם לשלוט בדחף הזה ע"י משמעת. כעס עשוי להיות ביטוי לאמונות שגויות, חוסר גבולות או ערך עצמי נמוך, יש להציב גבולות לצד עידוד וחיזוק, עיצוב התנהגותי, התניה. כעס כביטוי ליחסים לא תקינים, ממשמעת למשמעות- אם אדם ירגיש משמעותי יפתח תחושת מסוגלות לנהל את הכעסים שלו. התוקפנות אינה מולדת

המערכת החינוכית מתמודדת עם אתגרים לא פשוטים בעידן המודרני כמו: צפיפות בכיתות, הסחות דעת טכנולוגיות (פלאפונים), לעיתים התערבות והתאגדות של הורים כנגד המערכת (בעזרת המדיה הנגישה), בעיות התנהגות קשות של תלמידים והפרעות למהלך השיעור, לעיתים אין לצוות הבית ספרי מספיק כלים להתמודד עם  האתגרים הללו, האווירה הבית ספרית עלולה להיות תוקפנית ואז ישנם מקרים של אלימות נגד מורים ואלימות בין תלמידים.

עולה צורך מהשטח בכלים לניהול כעסים של התלמידים, של המורים ושל ההורים.

התוכנית הינה מערכתית ולכן היא נוגעת בכל הגורמים המעורבים, יוצרת שפה משותפת בין ההורים, המורים והתלמידים, שפה שאינה אלימה או תוקפנית אלא שפה המספקת תחושה של ביטחון ונראות הדדית. ייחודה של תוכנית זו היא בכך שהיא מבוססת על הגישה ההומניסטית ומשלבת מפגשים קבוצתיים ופרטניים.

תוכנית ניהול כעסים לצוות החינוכי

מטרות התוכנית לצוות החינוכי
     –    כעסים- מתן כלים לצוות להתמודד עם כעסים שלהם, של התלמידים ושל ההורים.
–    יחסים- לאמץ את הגישה ההומניסטית המדגישה את השינוי בחשיבה ומעבר

מיחסים  של משמעת ליחסים של משמעות, מסמכות למצב של לסמוך.

  • להפחית שחיקה בקרב הצוות החינוכי.
  • לשפר את התקשורת מול התלמידים, ההורים ובתוך הצוות החינוכי.

הצוות החינוכי יכול לבחור תכנים מתוך התוכנית ולשלבם בתכני הלמידה של התלמידים (שיעורי חברה/חינוך למשל).

חברי הצוות ירכשו כלים לניהול כעסים, אותם יוכלו ליישם מול תלמידים, הורים ואף בחייהם הפרטיים ובכך יגיעו לביה"ס פנויים יותר ללמד.

 מומלץ לקיים שלושה או ארבעה מפגשים לצוות, משך כל מפגש שעתיים אקדמאיות

המפגשים מועברים בצורה חווייתית בשילוב תרגילים, סימולציות, קלפי מודעות, ניתוח מקרים

נושאי המפגשים עם הצוות:

תוכנית ניהול כעסים לתלמידים

התוכנית מיועדת לתלמידים אשר צוות ביה"ס יזהה כבעלי קושי בניהול כעסים או ביטויים, הכוונה לתלמידים הסובלים מכעס מתפרץ או כעס מודחק.

מסגרת השעות תקבע מול ביה"ס לפי הצורך (מומלץ יום בשבוע בחדר קבוע בביה"ס).

מטרות תוכנית ניהול כעסים לתלמידים

  1. הצבת מטרות מעצימות, מוטיבציה ופניות ללמידה תוך התמקדות בתלמיד- יצירת קשר המבוסס על אמון, כבוד ואמפטיה.
  2. מתן כלים לניהול כעסים., חיזוק הדימוי העצמי ותחושת המסוגלות.
  3. שיפור התקשורת של התלמיד עם חבריו מוריו והוריו, במידת הצורך גישור בין התלמיד לגורמים השונים.

  תוכנית ניהול כעסים להורים

תלמידים לעיתים מגיעים לביה"ס טעונים בכעסים מהבית, לא פנויים ללמידה, בחלק מהבתים של תלמידים בעלי קושי לשלוט בכעסים יש מודל הורי דומה.

קיים צורך בכלים להתמודדות עם ילדים במצבים של התפרצויות זעם וחלק מההורים מנהלים יחסים לא טובים עם ילדיהם או עם הצוות הבית ספרי.

התוכנית להורים מכילה שני חלקים אפשריים:

  1. הרצאה להורים על ניהול כעסים.
  2. הדרכות הורים פרטניות להורים אשר הצוות הבית ספרי יבחר, ההדרכות  במסגרת שעות שיקבעו ע"י ביה"ס.

מטרות תוכנית ניהול כעסים להורים

  1. מתן כלים להתמודדות מול הכעסים של ילדיהם.
  2. שיפור התקשורת בין ההורים וילדיהם.
  3. יצירת יחסי שיתוף פעולה ואמון בין הצוות החינוכי להורים.
  4. יצירת שפה משותפת בין הורים, מורים ותלמידים.

סיכום:

תוכנית נכס (ניהול כעסים) הינה נכס לבתי הספר המעוניינים  לטפל בנושא של שחיקת הצוות החינוכי, שיפור התקשורת והאח"מ, טיפול בכעסים של כל הגורמים (תלמידים, מורים והורים) ומניעת מקרים של אלימות / תוקפנות.

 יש אפשרות להכשיר אנשים מהצוות החינוכי (עדיפות ליועצות) על מנת להמשיך את הטמעת התוכנית בבית הספר לאורך זמן. לפרטים נוספים או הזמנת התוכנית ניתן לפנות לדלית בטל 0527330456

 

מעוניינים לקבל מידע נוסף?